Szkolna Biblioteka w Woli Taczowskiej

     W tym roku włączyliśmy się w tę wspaniałą akcję pierwszy raz. Pierwszy wniosek, jaki nasunął się po realizacji brzmi: "Na pewno nie ostatni!". Jesteśmy niewielką biblioteką, funkcjonującą w wiejskiej szkole podstawowej. Promowanie wydarzeń kulturalnych wśród dzieci wydaje się dla nas zatem niezwykle istotne, zwłaszcza zaś tych, które upowszechniają czytelnictwo.

    Rozpoczęliśmy od oficjalnego powitania i przedstawienia planu działań. Przybyli uczniowie otrzymali podarowane naklejki. Ich zadaniem było nadanie sobie imienia lub pseudonimu postaci literackiej, która szczególnie wpisuje się w ich gusta, lub którą darzą szczególną sympatią. Następie przeszliśmy do "flirtu towarzyskiego" na motywach poezji Leśmiana. Zależało nam na integracji grupy uczniów z klas IV-VI i już na początku pobytu w bibliotece mieliśmy wspaniałe dowody na słuszność usadzenia dzieci nie wg daty urodzenia.

     Kolejnym punktem na naszej mapie działania było rozwiązywanie zadań na podstawie znanych przez uczniów tekstów literackich. Przybyli losowali zadania, zawierającą krótki opis fabuły/ opis postaci/ element charakterystyczny dla określonej lektury. Po odgadnięciu należało tę książkę zlokalizować na półce biblioteki szkolnej i na podstawie tekstu wykonać dalsze zadania. Wśród nich: ALFABET- Do każdej litery z alfabetu dopasuj choć jedną rzecz z książki; ŚWIĘTY MIKOŁAJ- Zrób listę prezentów, które przydałyby się bohaterom. Zilustruj ją; DORADCA- Przeanalizuj charaktery postaci. Napisz, jakie zawody powinni w przyszłości wybrać i dlaczego;  WRÓŻKA- Wylosuj 5 miejsc na świecie. Wymyśl, w jakie tarapaty wpakowaliby się tam twoi bohaterowie i inne.

      Wspaniałą atrakcją okazał się być KUFEREK ROZMAITOŚCI KSIĄŻKOWEJ. Przygotowałam szereg przedmiotów/ obrazków, które winny skojarzyć się uczniom z daną lekturą/ tekstem literackim. Wśród nich pojawiły się: rudowłosa lalka, drewniany kijek, klucz,robot, miś Puchatek, pudełko z confetti (piegi Pana Kleksa) i wiele innych. Uczniowie rozpoznawali przedmiot w 3-osobowych grupach. Mieli za zadanie zapisać tytuł książki i jej autora.

       W ramach przerwy i dla zażycia relaksu przeszliśmy następnie do sali, posiadającej tablicę multimedialną. Tam uczniowie obejrzeli film pt.: "Biuro detektywistyczne Lassego i Mai: Stella Nostra". Bardzo dobrym pomysłem okazało się przygotowanie sali w taki sposób, by umożliwić uczniom leżakowanie: duży dywan, zsunięte stoliki. Następnie przeszliśmy do kolejnego zadania. Przedstawiciele grup losowali kartki z nazwami miejscowości naszego regiony (powiatu radomskiego). Na mapach bardzo dużego formatu lokalizowali je. Wówczas przedstawiona została sylwetka regionalisty, mieszkańca sąsiadującej ze szkołą miejscowości- Zenona Gierały. Następnie rozpoczęliśmy maraton czytelniczy- uczniowie poznali legendy naszego regionu, słuchając czytających kolegów. Młodzież była zafascynowana ich treścią, przyznawali, że wcześniej nie znali tych wspaniały tekstów.

     Największe oczekiwanie wzbudzało zadanie z mapą szkoły- gra terenowa. Podzieliłam uczniów na trzy drużyny. Każda miała swój kolor i nazwę. Grupy poruszały się po budynku szkoły zgodnie z kolorystycznymi oznaczeniami (ślady stóp). Mapy wykonałam z kopi dróg ewakuacyjnych, opaliłam końce i odpowiednio opisałam legendy. Zaznaczyłam na nich miejsca, gdzie ukryłam  17 zadań do wykonania. Rozwiązanie każdego dawało możliwość odgadnięcia dwóch liter do wpisania w "Niezbędnik odkrywcy". Zadania ukryłam w kwiatach doniczkowych, za tablicami wzdłuż korytarza, pod ławkami, zakoszami, itp. Finalne hasło (odgadnięcie dawało zwycięstwo drużynie) brzmiało: "Wiedza to bezcenny skarb, dlatego szukam go w szkole". Rewelacyjna zabawa! Gorąco polecam. Uczniowie po drodze mijali przyklejone do posadzki stopy. Dopiero na końcu dowiadywali się, że pod nimi też są istotne wskazówki. Na wszystkich na mecie czekał słodki poczęstunek- nagroda.

       Uczniowie byli zachwyceni nocnym pobytem w bibliotece. Wyrażali się bardzo etuzjastycznie. Twierdzili, że z niecierpliwością będą czekać na kolejną edycję akcji. Rozważamy w przyszłym roku przygotowanie wieczoru i nocy tematycznej oraz koniecznie zaangażowanie rodziców lub innych dorosłych gości- mogliby czytać uczniom.

       Na pewno spotkamy się za rok!

 
 
 
Back to Top