Noc Bibliotek w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej w Gdańsku
III edycja akcji Noc Bibliotek odbyła się w sobotę 3 czerwca 2017 r. Podczas tej nocy ponad 1000 bibliotek z całej Polsce otworzyło swoje drzwi dla tych wszystkich, którzy nie tylko lubią czytać, ale i miło spędzać czas. Po raz drugi w tę akcję włączyła się Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Gdańsku, która przygotowała atrakcje dla małych i dużych. Program tej szczególnej nocy był skierowany do dzieci, młodzieży i dorosłych.
Zainteresowanie dzieci skierowane było na ozoboty - małe, ale bardzo inteligentne roboty, które stały się głównymi bohaterami warsztatów Droga do robota Ozobota – programowanie przy użyciu kolorów, podczas których można było poznać niektóre możliwości tej małej zabawki edukacyjnej. Ozoboty zabrały dzieci ( i nie tylko), w niezwykłą przygodę programowania zadań poprzez rysowanie za pomocą kolorów. I po zajęciach uczestnicy mogli powiedzieć, iż podstawy programowania nie są trudne.
Tak jak w poprzedniej edycji Nocy Bibliotek, bardzo dużym zainteresowaniem cieszyły się warsztaty pięknego pisania czyli Kaligrafia dla dużych i małych podczas których można było pod okiem fachowca wprawiać się w sztukę kaligrafii przy pomocy stalówki i obsadki maczanych w atramencie. Na kartkach w trzy linie można było pisać litery o pięknych kształtach i nawet kleksy nie zraziły uczestników warsztatów do zmierzenia się z trudną sztuką kaligrafii. Do sprawdzenia swoich umiejętności przystąpiły zarówno dzieci jak i osoby dorosłe.
Kolejne przedsięwzięcie, które pochłonęło uczestników były gry planszowe ( i nie tylko). Strategia na co dzień, czyli gry planszowe dla dużych i małych z udziałem wychowanków z Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Malborku, którzy wprowadzali chętnych w arkana gier stanowiły nie lada gratkę dla fanów tej formy spędzania czasu. Można było zagrać m.in. w gry logiczne jak : Catan (z rozszerzeniem), Splendor, Dixit (z rozszerzeniem) Hobbita, Sabotażystę, Super 5, Abalone, Wybuchową mieszankę, gry na koncentracje uwagi tj. Dubble, Pictureka, Budowa zamku, czy gry zręcznościowe - Mistakos, Jengę, kelnera, żabki czy tradycyjne bierki.
Zamknięci w bibliotece, czyli escape room dla tych, którzy lubią tajemnice to zabawa biblioteczna która była skierowana do dzieci, które rozwiązując zagadki i zadania musiały odnaleźć klucz do opuszczenia escape roomu. Z powodzeniem zabawa ta została wykorzystana w bibliotece gdzie uczestnicy musieli rozwiązywać zagadki, rebusy, musiały wykazać się wiedzą, zręcznością, koncentracją i kreatywnym myśleniem. Ucz owie biorący udział w zabawie musieli wykazać się znajomością bajkowych postaci co w konsekwencji doprowadziło do opuszczenia escape roomu w zaplanowanym czasie.
Oprócz gier i warsztatów organizatorzy Nocy Bibliotek przygotowali bookcrossing pod hasłem Przynieś książkę - weź książkę - bookcrossing w bibliotece. Z półki książek uwolnionych zainteresowane osoby mogły brać książki, która chciałyby przeczytać lub zostawić książki już przeczytane. Ta forma promocji czytelnictwa jest jeszcze mało popularna jednak w PBW w Gdańsku funkcjonuje ona od dłuższego czasu i coraz częściej czytelnicy zabierają lub pozostawiają książki, które wędrują do innych.
Ofertą, która również przyciągnęła zainteresowanych było zwiedzanie Muzeum Oświaty Pomorskiej. Oprowadzający po muzeum nauczyciel bibliotekarz opowiadał i prezentował eksponaty związane z edukacja np. można było usiąść w starej ławce szkolnej, zobaczyć tekturowy tornister czy elementarz Falskiego z 1968r. itp. Oglądanie eksponatów odbywało się pod hasłem Co dawniej w tornistrze noszono ? i również przyciągnęło wielu zwiedzających.
Bardzo dużym powodzeniem cieszyła się projekcja filmu Biuro detektywistyczne Lassiego i Mai: Stella Nostra, który oglądały całe rodziny.
Podczas Nocy Bibliotek odwiedzili nas nie tylko nasi czytelnicy, ale również osoby, które znalazły ofertę w środkach masowego przekazu.
Imprezy w ramach Nocy Bibliotek trafiły w gusta odwiedzających i z powodzeniem można je również wykorzystać podczas innych imprez organizowanych przez biblioteki.