W akcji ,,Noc w Bibliotece” wzięliśmy udział po raz pierwszy, dlatego było to wyjątkowe i wyczekiwane wydarzenie zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli naszej szkoły. Ze względu na obecność w naszym gimnazjum klas integracyjnych, w których uczą się dzieci z różną niepełnosprawnością, postanowiliśmy, że tematem naszego spotkania będzie Tolerancja, a hasłem przewodnim: Wszyscy jesteśmy równi, choć nie tacy sami.
Celem naszego nocnego spotkania była wiec popularyzacja literatury młodzieżowej i promocja biblioteki, ale również uwrażliwienie młodzieży na potrzeby innych osób, m.in. niepełnosprawnych oraz integracja uczniów.
O godz. 19.00 spotkaliśmy się (17 uczniów, 3 opiekunów) rozpoczynając całonocne (dosłownie) harce. Na początek zmieniliśmy wystrój wnętrz – rozłożyliśmy materace, śpiwory, poduszki, żeby każdemu było wygodnie i komfortowo, a dla lepszego nastroju salę ozdobiliśmy latarenkami i świecami.
Nocną przygodę rozpoczęliśmy od zabaw integracyjnych w celu bliższego poznania się uczestników. Następnie wspólnie odczytaliśmy i podpisaliśmy kontrakt, zobowiązujący młodzież m.in. do dobrej zabawy. Nauczyciel bibliotekarz przedstawił temat i cel spotkania, po czym przeszliśmy do zadań i ćwiczeń związanych z tolerancją. Wszystkie grupy pracowały bardzo intensywnie, walcząc o tytuł najlepszej grupy. Młodzież wypowiadała się na temat tego, co to jest tolerancja, jakie grupy społeczne są najbardziej narażone na nietolerancję ze strony innych i jakie są granice tolerancji. Następnie, każdy indywidualnie wykonał mini test ,,Czy jesteś tolerancyjny?”, a na koniec wspólnie odczytaliśmy i zinterpretowaliśmy teksty (grupa I -tekst piosenki S. Soyki „Tolerancja”, grupa II- wiersza o tolerancji, grupa III - definicja tolerancji). Podsumowaniem tych ćwiczeń było odczytanie wiersza Jana Twardowskiego ,,Podziękowanie”. Kolejnym wyzwaniem dla grup była konkurencja, polegająca na jak najszybszym ułożeniu puzzli z okładek książek. Następnie gimnazjaliści wysłuchali fragmentów opowieści G. Gerland ,,Prawdziwy człowiek. Osobista opowieść o dorastaniu i edukacji w autyzmie”… wzruszeń nie było końca, dlatego w tym momencie rozpoczęliśmy sesję fotograficzną ,,Czytanie uskrzydla”. Choć nie było łatwo, większość z nas postarała się w czuć w rolę i pozować, jak najbardziej oryginalnie. Wymęczeni sesją, wyglądaliśmy kuriera z dostawą pizzy na kolację. Po smakowitym posiłku wszyscy zasiedliśmy (niektórzy się ułożyli na swoich materacach) w sali kinowej, gdzie wśród iskrzących płomyków latarenek, w odpowiedniej atmosferze rozpoczęliśmy seans filmowy. Następnym punktem programu były wyczekiwane przez wszystkich podchody. Biegając po mrocznych korytarzach, uczniowie odnajdowali ukryte zakładki do książek. Osoby, które wykazali się sprytem i znalazły największą ilość zakładek, otrzymały nagrody książkowe z pamiątkowym wpisem, pozostali uczestnicy, porażkę osłodzili sobie słodkimi upominkami. W celu wytchnięcia, przenieśliśmy się do biblioteki, gdzie każdy wybrał sobie książkę dla siebie. Odbył się tu pogadanka na temat ulubionych pozycji książkowych oraz roli, jaką pełnią w naszym życiu. Dobiegła 2 w nocy, niektóre jednostki opadały z sił, ale tylko niektóre. Pozostali imprezowicze rozpoczęli grę – kalambury, podczas której odgadywali różne hasła oraz tytuły książek. Zabawa powoli dobiegała końca, choć u niektórych nie było widać zainteresowania spaniem. Gimnazjaliści mają przecież mnóstwo energii. Opiekunowie zaproponowali więc, aby młodzież leżąc już w swoich śpiworach poflirtowała …ale nie ze sobą, lecz z twórczością Bolesława Leśmiana. Niektórzy flirtowali do rana… co było później widać po zadowolonych, choć niewyspanych uczniach. Rano – 7.30 wszyscy stawili się na śniadanko, które smakowało wyśmienicie po nocy pełnej wrażeń. Jeszcze jedna wspólna fotka, podziękowania, uśmiechy na twarzach i … przyszła pora żeby się pożegnać, jednak wszyscy jednogłośnie oznajmili – do zobaczenia za rok!
Uczniowie