„Książki są lustrem - widzisz w nich to, co już masz w sobie...” - Noc Bibliotek w Gimnazjum nr 1 w Nowej Dębie
Wyjątkowość lubujących się w czytaniu młodych docenił także dyrektor naszej szkoły pan Zbigniew Wolwowicz, który poniekąd zainspirował uczniów do stworzenia takiej grupy i zaszczycił nas swoją obecnością, aktywnie w spotkaniu uczestnicząc. W żywej, barwnej narracji z dozą właściwego sobie dystansu, humoru i życzliwości przedstawił treść ostatnio przeczytanej książki, która mogłaby się wydawać zbyt poważna dla młodych ludzi – „ Ludzie w czasach Jezusa” Szymona Hołowni ( dochód z tej książki został przeznaczony na dożywianie dzieci z Afryki).Przystępnie napisana książka pokazuje, w jaki sposób przyjmowana była wiara w czasach biblijnych na różnych szerokościach geograficznych świata – uświadamia np. jak wytłumaczyć na Polinezji pojęcie żłób, jeśli takowe słowo wśród tamtejszej ludności nie jest znane – narodziny Jezusa w muszli, może więc brzmieć nieco egzotycznie, ale i zachęcająco, by takich ciekawostek odnaleźć więcej, sięgając do lektury książki.
Podczas naszej Nocy Bibliotek Dyrektor zgodził sie takze zaingurowąć akcję – „ Nowodębska Półka Czytelnicza ”- przygotowując 10 wybranych przez siebie książek. Celem tej akcji jest dzielenie się wyborami czytelniczymi znanych w środowisku lokalnym ludzi, którzy polecają wartościowe książki - co w dzisiejszym świecie przemieszania się wysokiej i niskiej kultury - (zjawisko homogenizacji kultury) i nadmiaru - jest istotnym elementem wartościującym i porządkującym świat.
Następnie każdy z uczestników przedstawił swoją książkę, która go w jakiś sposób poruszyła i zachęcał do jej przeczytania, prezentując – często w sposób teatralny - wybrany fragment .Był więc m.in i Mały Książę, i Mistrz i Małgorzata, i Pollyanna, i Pan Tadeusz, i Wiedźmin, i Złodziejka książek ...
Na Noc Bibliotek zaplanowano trzy warsztaty – ze względu jednak na magię spotkania – „ Pożeracze Słowa” nie mogli przestać mówić o książce - i czas, który zdawał się zatrzymać w miejscu szybko sie przeminął, jak to bywa, kiedy ludzie czują się ze sobą dobrze – toteż dwa kolejne warsztaty zostały przeprowadzone w innym terminie.
Pierwszy warsztat związany był z plastyczną interpretacją wybranej ksiażki - kreatywności jednak nie zabrakło takze przy tworzeniu nowej książki , którą prezentowano w odcinkach, łącząc w logiczną całość namalowane obrazki swoich kolegów i koleżanek.
Kolejny warsztat związany był z umiejętnością dostrzegania daru, którym jest każdy następny dzień życia… Połączenie zabawy i refleksji to najlepszy sposób, aby młodzi ludzie sami dochodzili do pewnych prawd…- udział w wyścigu z łyżeczka pełną oliwy w zestawieniu z opowiadaniem Bruno Ferrero „ 365 opowiadań dla ducha” traktującym o bardzo bogatym królu, który nie potrafił już się już cieszyć ze zwykłych rzeczy, bo miał przesyt wszystkiego… może dać do myślenia. Nietypowy tor przeszkód – z elementami sztuki, muzyki, słowa i form życia pod różną postacią uczniowie pokonywali, skupiając się głownie na tym, żeby być pierwszym - jak to w zawodach sportowych. A przecież po drodze był i piękny obraz, i skrzypce, i jajko, wrzos i kamień, słowo i puste krzesło, przy którym mogli się zatrzymać - tak po prostu, jak czasem w życiu trzeba się zatrzymać ….Czy goniąc za doczesnymi dobrami, nie gubimy w życiu tego, co naprawdę jest ważne? Czy skupiając się tylko na osiągnięciu celu, przestajemy dostrzegać zwyczajne piękno świata i drugiego człowieka?
Spotkanie było magiczne w jak najbardziej czarodziejskim znaczeniu tego słowa ( nawet ptaki rozpoczęły swój wieczorny koncert, choć było już po 21 godzinie…) – rozmowa, czas spędzony z otwartymi umysłami w sposób twórczy i niecodzienny, dzielnie się własnym refleksami i przemyśleniami - nie wpisują się w żadną z ocen szkolnych, bo są …bezcenne i miejmy nadzieję zaowocują ciekawymi inicjatywami. Trzeci warsztat związany właśnie z interpretacją cytatów mądrej książki Dariusza Chwiejczuka „Czarodzieje mogą wszystko” odbył się podczas happeningu - Książki dają wolność w połączeniu z akcją bookcrossingową „ Weź tę książkę, przeczytaj, podaj dalej…”
Koordynator : Renata Konefał