Animacja dla każdego!

Stwórzcie swój pierwszy, własny film animowany!

 

Planowanie zajęć:

Uczestnicy przygotują krótką adaptację bądź przedstawią wybraną scenę z książki, bajki, legendy, wiersza. Pamiętajcie, że fragment, który chcecie animować powinien być prosty do narysowania.

Materiały:

  • arkusze A4 (białe i kolorowe),
  • flamastry, papier, kredki, ołówki,
  • taśma klejąca, klej, nożyczki,
  • aparat (najlepiej ze statywem), komputer z programem do montażu filmów. Zamiast aparatu możemy też zeskanować obrazek i wrzucić go do odpowiedniego programu komputerowego.

 

Wskazówki: W animacji możemy wykorzystać wiele różnych technik plastycznych. Warstwę wizualną naszego filmu możemy oprzeć np. na wycinkach z czasopism, zdjęciach. Film może być też zrobiony na bazie bardzo prostych, niemal schematycznych rysunków. Możliwe jest też wykorzystywanie różnych materiałów np. układamy naszą historię z piasku, malujemy farbami, lepimy z plasteliny.

Do montażu zdjęć niezbędny jest odpowiedni program komputerowy. Skorzystajcie z darmowych wersji, np. Windows Movie Maker, Corel. Bezpłatnych programów do animacji poszukajcie w internecie na stronach: http://www.dobreprogramy.pl/, http://www.stopmotionworks.com/stopmosoftwr.htm, http://www.pencil-animation.org/.

Z kolei próbne wersje programów do pracy nad filmem można pobrać ze stron producentów:  animacja 3D: Maya; 3D StudioMax,

animacja 2D: Toon Boom Studio, Adobe Flash, After Effects, Mirage (obecnie TV Paint), Anime Studio Pro.

 

Czas: 2 x 45 minut

Wiek: od 8 lat

Liczba uczestników: 10-15

 

Plan warsztatu:

  1. Wytłumacz uczestnikom co to jest animacja i w jaki sposób przygotujecie film.
  2. Zacznijmy pracę od stworzenia z dziećmi prostego scenariusza na podstawie wybranego utworu. Pomóż dzieciom nadać kształt ich opowieściom, pamiętaj aby fabuła nie była zbyt rozbudowana.
  3. Poproś dzieci, aby rozrysowały swoją historię na kartkach papieru, tak aby każda z kartek stała się poszczególnym kadrem filmu. Wytłumacz dzieciom, że jeśli chcą, aby w ich filmie padał deszcz, to muszą przygotować kilkanaście rysunków, na którym powoli kropla będzie się przesuwać z góry na dół. Po rozrysowaniu wszystkich etapów powstanie scenariusz waszego filmu.
  4. Następnie zadaniem uczestników będzie animowanie poszczególnych przedmiotów.
  5. Po przygotowaniu scenariuszy, zajmijcie się tłem oraz wybierzcie elementy, które będą animowane. Każde zdjęcie to jeden element ruchu. Po wykonaniu zdjęcia poszczególne elementy nieznacznie przesuwamy – należy pamiętać, żeby te przesunięcia nie były zbyt duże. Uwaga! Należy wykonać przynajmniej 100 zdjęć, by uzyskać kilkusekundowy film z wrażeniem ruchu. Postaraj się aby każdy z uczestników miał możliwość przynajmniej raz podejść do aparatu i zrobić zdjęcie.
  6. Przerzuć zdjęcia do komputera i użyj programu do animacji aby zmontować film.
  7. Obejrzyj gotowy film razem z uczestnikami warsztatów i innymi gośćmi.
  8. A już na spokojnie, kilka dni po Nocy Bibliotek możesz nagrać film na DVD. Możesz też udostępnić film na portalach społecznościowych i YouTube.

 

Propozycja warsztatu oparta na tekstach Marty Stróżyckiej, autorki animacji, absolwentki Szkoły Filmowej: http://www.ceo.org.pl/pl/filmoteka/news/kazdy-moze-sprobowac-sam-animowac

Wykorzystano też fragmenty scenariusza "Gdy pada deszcz" autorstwa Magdaleny Nogaj z programu "Czytam sobie w bibliotece": http://www.ceo.org.pl/sites/default/files/scenariusze_www.pdf

 
 
 
Back to Top