Działania w ramach Nocy bibliotek 2017 w Gminnej Bibliotece Publicznej w Czernicy rozpoczęliśmy dzień wcześniej, bo 2.06 o godz.17:00. Spotkanie podzieliliśmy na trzy panele, tak aby włączyć do działania różne grupy czytelnicze. Panel pierwszy skierowany był do najmłodszych naszych czytelników i ich rodziców, w drugim panelu udział brała młodzież ze szkoły podstawowej, natomiast panel trzeci- familijny skierowany był do wszystkich miłośników przygód Lassego i Mai.
Rozpoczęliśmy o godz. 17.00 od spotkania rodziców z dziećmi z Joanną Mirecką - autorką książki „Dzieci pomysłowej mamy”. Spotkanie dotyczyło trudnego tematu radzenia sobie z emocjami. Dużo się działo w ciągu trwającego dwie godziny spotkania, a każde działanie było poprzedzone dokładnym omówieniem. Mamy odkryły magiczne właściwości czerwonego piórka, czy rysowania obiema rękami. Jednak najważniejszym punktem spotkania, którego domagały się dzieci było uszycie „Poduchy Krzyczuchy”. Wiele doznań z tym się wiązało ponieważ dzieci dotykały „nieba”, szyły, wypychały, krzyczały a na końcu wszyscy tańczyli. Rodzice i dzieci wyszli z zajęć uradowani i z koszykiem pełnym pomysłów na radzenie sobie z emocjami.
Panel drugi podzielony był tematycznie na trzy części.
Część obejmująca zagadki i rebusy oparta była o przygody Lassego i Mai i nawiązywała do projekcji filmu. Dzieci odszukiwały na terenie biblioteki koperty z zadaniami podobnymi do tych jakie rozwiązywali mali detektywi. Dzięki tym zadaniom nie tylko pracowali umysłowo, ale i poznawali topografię biblioteki. Rozwiązanie ostatniego zadania prowadziło uczestników do słodkiej niespodzianki.
Część druga to wyścigi robotów. Roboty - Mbot, były sterowane za pomocą aplikacji Makeblock
z iPadów. Na początek, urządziliśmy wyścig po trasie wyznaczonej dwoma pudełkami. Należało objechać pudełka. Liczyła się kolejność, ale w praktyce każdy kto dojechał do mety był zwycięzcą. Druga konkurencja polegała na dokładności. Należało „zaparkować” robota przodem, a następnie wyjechać
i zaparkować tyłem. Ostatnia konkurencja to był wyścig na trasie wyznaczonej czterema pudełkami. Każde pudełko należało objechać z właściwej strony. We wszystkich konkurencjach trudność polegała na tym, że „kierowcy” musieli stać
w tym samym miejscu, a trasa przebiegała tak, że roboty należało czasem sterować „odwrotnie” czyli w przeciwną stronę do kierunku jazdy. Wymagało to dobrej orientacji, jednak wszyscy uczestnicy radzili sobie z tym świetnie pomimo krótkiego czasu na zapoznanie się z obsługą aplikacji służącej do kierowania robotami.
Część trzecia to działania artystyczne. Prace manualne, a szczególnie ich efekt końcowy czyli własnoręcznie wykonana ozdoba, cieszą każdego uczestnika. Tym razem ozdabialiśmy różne przedmioty drewniane techniką decoupage. Technika prosta, ale jak wiele innych ma swoje tajemnice i wymaga precyzji. Po wielu emocjach związanych z rozwiązywaniem zagadek i wyścigach robotów była to chwila na wyciszenie .
Panel trzeci - filmowy, nie lada gratka dla naszych czytelników. Trzeba przyznać że mamy już niemal wszystkie książki Widmarka, a w zeszłym roku biblioteka była organizatorem konkursu czytelniczego opartego na niektórych tytułach
z serii. Przygody bohaterów nie raz pełne niebezpieczeństw, trzymały w napięciu do ostatniej sceny.
W całym przedsięwzięciu udział wzięło ogółem 70 osób, tak też poruszyliśmy nie tylko ręce, głowę
i emocje, a nawet posady naszej w końcu niewielkiej biblioteki. Wszystkim uczestnikom, a także sympatykom biblioteki bardzo dziękujemy za pomoc podczas całej Nocy Bibliotek, za pyszne ciasto też.
A oto krótka relacja: https://www.youtube.com/watch?v=cp-pHitK_3E