Hasło tegorocznej akcji "Czytanie porusza" zainspirowało wiele bibliotek do planowania Nocy związanej z wyprawami, podróżami, wędrówkami w czasie i przestrzeni. A ponieważ książki obrazkowe pobudzają wyobraźnię nie mniej niż te do czytania - zapraszamy na "Wyspy" wg scenariusza bibliotekarki i animatorki Aleksandry Mostowskiej. Powstał z myślą o młodszych czytelnikach. Świetny sposób na pobudzenie wyobraźni i integrację uczestników.
Dzięki współpracy z wydawnictwem Nasza Księgarnia, dla pierwszych 1300 bibliotek, które zgłoszą się do akcji, mamy książkę do kolorowania Anity Graboś „Wyspy” (Na Bardzo Spokojnym Oceanie znajduje się niezwykły archipelag - z każdej z przeczytanych przez ich mieszkańców książek powstaje nowa wyspa-marzenie...). Książkę tę znajdziecie w Nocnych paczkach, a poniżej zamieszczamy stworzony dla Nocy Biblliotek scenariusz warsztatów, jakie możecie przeprowadzić w swoich bibliotekach, wykorzystując "Wyspy".
Wyspiarze
Autorka: Aleksandra Mostowska
Cel warsztatu:
- uaktywnianie potencjału twórczego, spontanicznej aktywności dzieci
- dostrzeganie szczegółów ilustracji, nadawanie im znaczenia
- zabawa słowami
- integracja grupy.
Metody pracy:
- zabawowa
- twórcza – skojarzeń
- zadaniowa
Formy pracy:
- zbiorowa
- indywidualna.
Uczestnicy: dzieci w wieku ok. 6-9 lat
Czas trwania: 1 h 15 min
Przebieg warsztatów:
- Zajęcia rozpoczynamy od krótkiej rozmowy z uczestnikami na temat książek, które lubią czytać. Pytamy, skąd biorą książki, w jakich miejscach lubią je czytać (np. czy jest wśród nich ktoś, kto lubi czytać na plaży; w drodze; leżąc na hamaku; na podłodze; itp.), czy mają swoją domową bibliotekę lub regał z książkami, dlaczego lubią czytać? Informujemy dzieci o tym, że książki pozwalają nam czasem na to, aby przenieść się w inną rzeczywistość. Dzisiaj to zrobimy, wybierzemy się w podróż (podróż w wyobraźni) za sprawą magicznego rekwizytu. Aby tak się stało, musimy wykazać się spostrzegawczością i kolejno, podając sobie książkę z rąk do rąk, obrócić ją w dłoniach trzy razy
i wskazać widniejący na rysunku zegar. Zadanie dzieci wykonują, siedząc na podłodze (najlepiej wokół rozłożonej chusty animacyjnej) i podając sobie książkę „Wyspy”
Czas: 7 minut
Potrzebne materiały:
książka „Wyspy”, chusta animacyjna (lub duża tkanina wycięta w kształt koła)
- Wyruszamy w rejs po oceanie – każde dziecko otrzymuje przygotowany wcześniej mały, papierowy statek, złożony techniką orgiami i wpisuje na nim swoje imię. Dzieci siedzą dookoła chusty i wyobrażają sobie, że jest ona oceanem. Przed zajęciami przygotowujemy dno oceanu, umieszczając pod chustą papierowe sylwety podmorskich zwierząt, m.in. ryb, meduz, konika morskiego itp., tabliczki z nazwami wysp (Wyspa Ciszy, Wyspa Wiatrów, Wyspa Snów, Wyspa Skarbów, Wyspa Marzeń, Wyspa Szczęścia, Wyspa Kokosowa, Wyspa Samotna, Wyspa Niedźwiedzia, Wyspa Anity…) i nazwą oceanu (Bardzo Spokojny Ocean). Statki umieszczamy na powierzchni tkaniny, a następnie wspólnie z dziećmi falujemy. Zabawie może towarzyszyć muzyka instrumentalna nawiązująca tematem do morskiej podróży. Informujemy uczestników o tym, że na dnie oceanu (pod chustą) znajduje się wskazówka. Jest nią tabliczka z nazwą oceanu, do którego płyniemy. Prosimy chętne dziecko o zanurkowanie z latarką pod chustę i wyłowienie jednej wskazówki. Dzieci po wylosowaniu jednej z tabliczek próbują wyobrazić sobie, jak ona/on wygląda, co się na niej/nim znajduje? Dzielą się swoimi spostrzeżeniami z pozostałymi uczestnikami. Swoją wypowiedź kończą słowami: „gdybym pakował(a) walizkę na łódź, która płynie do tej wyspy, to zabrał(a)bym…”
Czas: 15 minut
Potrzebne materiały: papierowe statki (złożone - załącznik 3), markery, chusta animacyjna, sylwety podwodnych zwierząt (załącznik 1), latarka, muzyka, tabliczki z nazwami wysp i nazwą oceanu (załącznik 2)
- Docieramy do archipelagu wysp na Bardzo Spokojnym Oceanie. Prowadzący układa za plecami dzieci ilustracje z książki „Wyspy”, a te cumują swoje łódki do obrazka. Czytamy wstęp do książki „Wyspy”. Dzieci dokładnie przyglądają się ilustracji, wyobrażają sobie, że teraz wędrują po wyspie i ją zwiedzają. Opisują jej wygląd, obserwują, co znajduje się na pierwszym planie, czy jest jakiś element, który się nie powtarza, wyszukują charakterystyczny dla niej obiekt. Prowadzący prosi, aby dzieci zastanowiły się, dokąd dotarły i wymyśliły nazwę tej wyspy. Swój pomysł zapisują na kartkach i układają pod obrazkiem.
Czas: 10 minut
Potrzebne materiały: kartki, markery, ilustracje z książki do kolorowania „Wyspy” (s. 5, 10, 12, 27, 29, 35, 39)
- Od wyspy do wyspy – wyspiarze odwiedzają się, podróżując łodzią, statkiem, kolejką linową lub balonem. To samo zrobią teraz dzieci i poznają najważniejsze wydarzenie z życia wyspy. Każdy uczestnik ma za zadanie pokolorować jeden element na wyspie, który jego zdaniem jest najważniejszy (może to być coś, co jest najcenniejsze dla jej mieszkańców, lub np. występuje w wymyślonej przez niego nazwie wyspy). Dzieci rozkładają teraz swoje papierowe statki, które w tym momencie staną się Dziennikiem z podróży. Zostanie w nim odnotowane najważniejsze wydarzenie z życia wyspy. Na kartkach z papierowych statków zapisane są pytania, które pozwolą uczestnikom wymyślić historię – fantastyczną opowieść: kto?, z kim?, co robili?, gdzie?, kiedy?, dlaczego?, jak długo? Historyjki będą dziełem wszystkich dzieci: na początku dzieci wpisują odpowiedź kto? Tutaj pojawić się może nazwa elementu, który został wcześniej pokolorowany. Następnie przesuwają się w prawą stronę do wyspy sąsiada i czytają odpowiedź poprzednika, uzupełniają kolejne pytanie z kim? Zabawa trwa do momentu, aż wszystkie pytania będą miały wpisaną odpowiedź. Należy zasygnalizować dzieciom, że każda odpowiedź jest ważna i mogą wpisywać wszystko to, co podpowiada im wyobraźnia. Wystarczy przyglądać się wyspie i szczegółom, które są w niej ukryte.
Czas: 20 minut
Potrzebne materiały: papierowe statki z poprzedniej aktywności, markery, kredki
- Prowadzący rzuca ozdobny sznurek do osoby siedzącej w kręgu, trzymając jego koniec. Osoba ta rzuca kłębek do kogoś innego, trzymając nadal nitkę. Wyspy zostają połączone w ten sposób kolorowymi lampionami, przez zaprzyjaźnione z nimi ptaki. Ptaki fruwają od wyspy do wyspy, a dzieci odczytują zapis z Dziennika z podróży.
Czas: 7 minut
Potrzebne materiały: ozdobny sznurek
- Jaki środek transportu wybrałbyś, aby powrócić z wyspy? Wybrane dziecko wymyśla środek transportu, inscenizuje to ruchem, a pozostali uczestnicy po chwili naśladują je.
Czas: 3 minuty
- Po zakończeniu zajęć dzieci zabierają swoje Dzienniki z podróży i ilustracje wysp, które mogą teraz lub w domu do końca pokolorować.
Czas: 10 minut
Potrzebne materiały: kredki.