Taką zabawę zorganizowano z dziećmi z przedszkola im. Misia Uszatka w Adamowie i oddziałami przedszkolnymi Publicznej Szkoły Podstawowej im H. Sienkiewicza w Adamowie w ramach projektu „Poczytaj mi, przyjacielu”. Scenariusz opracowała M. Nowicka.
Dekoracja: tablica, do niej przypięte sylwetki krasnoludków trzymających kopertę ( sylwetek nie mniej niż dzieci uczestniczących w zajęciu ),obok tablicy stolik przykryty dekoracyjną tkaniną , na nim ułożone książki do czytania K. Polaka : Wicher szalony, Leśny karnawał, Dzielny przedszkolaczek, Kapryśna zima, Zimowy staruszek (tytuły książek zapisane na kartkach i włożone do kopert które umieszczone są przy sylwetkach krasnoludków), z drugiej strony tablicy drugi stolik przykryty dekoracyjną tkaniną na nim rozłożone kolorowe karteczki, do każdej przyklejona biała karteczka z treścią zagadki.
Pomoce: tablica, sylwetki krasnoludków, koperty, wybrane książki K. Polaka Wicher szalony, Leśny karnawał, Dzielny przedszkolaczek, Kapryśna zima, Zimowy staruszek, dwa stoliki, teksty zagadek, ozdobne tkaniny, małe cukierki, koszyk z cukierkami, karteczki z napisem: zagadka, zabawa, zwiedzanie biblioteki, z tytułami wspomnianych wcześniej książek wyeksponowanych na stoliku.
Przebieg: krzesełka ustawione w półkolu
Powitanie dzieci przez prowadzące. Krótka rozmowa o miejscu w jakim się znajdują, do czego służy, poszanowaniu książek. Zapoznanie z niespodziankami jakie kryją koperty.
Następnie, chętne dzieci podchodzą do tablicy. Z wybranej koperty odkrywają niespodziankę W każdej kopercie znajduje się cukierek lub jedna karteczka (Uwaga: każde dziecko musi mieć możliwość podejścia do tablicy i losowania. Krasnali i kopert musi być co najmniej tyle ile dzieci bierze udział w zajęciu, ale może być więcej . Do tych kopert w których nie znalazła się żadna kartka, możemy włożyć cukierki (żadna koperta nie może być pusta).
Dziecko może wyciągnąć z koperty:
- cukierka – ma go dla siebie,
- karteczkę z napisem zagadka- podchodzi do stolika , wybiera karteczkę z zagadką a prowadząca odczytuje, dziecko zgaduje i w nagrodę otrzymuje cukierka
- karteczkę z tytułem książki – podchodzi do stolika z wyeksponowanymi książkami, kojarzy tytuł z ilustracją na okładce książki i podaje ją prowadzącym uczennicom.
- karteczkę z napisem zwiedzanie biblioteki- wszyscy uczestnicy udają się na wycieczkę po bibliotece, ostrożnie poruszają się między półkami na których zgromadzony jest księgozbiór, próbują odszukać półki z książkami dla dzieci,
- karteczkę z napisem zabawa – prowadząca zaprasza je do zabawy (zabawy można wziąć z pomysłów integracyjnych).