What is news?

Duis autem vel eum iriure dolor in hendrerit in vulputate velit esse molestie consequat, vel illum dolore eu feugiat nulla facilisis. Stet clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est Lorem ipsum dolor sit amet. Sanctus sea sed takimata ut vero voluptua.

Noc Detektywów

NOC BIBLIOTEK

 

ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 4

SZKOŁA PODSTAWOWA NR 34 IM. KRÓLOWEJ JADWIGI

 

DĄBROWA GÓRNICZA

UL. ŁĘKNICE 35

 

Miejsce akcji:   Biblioteka szkolna

Czas akcji:      03.06.17 r. 18:00-24:00

Uczestnicy:    13 uczniów z klas IV- VI, 2 opiekunki- bibliotekarki

 

           W dniu 3 czerwca 2017r. Po raz pierwszy uczestniczyliśmy w ogólnopolskiej akcji Noc Bibliotek.

O godzinie 18:00 zgromadziliśmy się wszyscy w najprzyjemniejszym miejscu biblioteki- w relaksacyjnym kąciku maluchów. Po czynnościach organizacyjnych, przywitaniu, zapoznaniu uczestników z planem imprezy, uczestnicy wypowiadali się w sprawie poruszającego czytania.       Następnie układaliśmy wspólnie „absurdalny tekst”. Dzieci dostały do ręki książkę (każde inną), a następnie kolejno otwierały  ją na stronie 11 i czytały pierwsze zdanie, tworząc tym samym niezwykłą opowieść.

            Chwilę potem wycinaliśmy litery z kolorowego kartonu, aby powiesić na korytarzu szkolnym hasło tegorocznej Nocy Bibliotek „Czytanie porusza”.

            Po wylosowaniu  książki – niespodzianki prowadzące spotkanie czytały ją przez czas trwania imprezy po 15- 20 minut co godzinę. Była to książka Ulfa Starka „Mój przyjaciel szejk w Stureby”. Mimo, że książka bardzo się wszystkim podobała, dzieci bardzo chętnie zmieniły nastrój miejsce biorąc udział w kilku zabawach ruchowych.

            Przed kolacją obejrzeliśmy oficjalne otwarcie Nocy Bibliotek w sali telewizyjno- kinowej, a po kolacji zaczarował nas teatrzyk  kamishibai swoją bajkową opowieścią „Po drugiej stronie gór”. Chwilę rozmawialiśmy o bohaterach baśni i innych opowieści, ponieważ teraz zadaniem dzieci było stworzenie wyrazistej osoby, najważniejszej postaci „nienapisanej jeszcze książki”. Uczestnicy tego konkursu wykreowali za pomocą środków plastycznych niezwykłe osoby, obdarzając je silnymi charakterami i skłonnością do przygód. Najbardziej pomysłowi twórcy otrzymali nagrody.

            Tą część spotkania zakończyliśmy głośnym czytaniem. Teraz nadeszła wyczekiwana godzina gier i zabaw:

 

  • Kalambury literackie. Dzieci dzielą się na dwie grupy. Jedna osoba z drużyny dostaje kartkę z tytułem książki z cyklu „Biuro detektywistyczne Lassego i Mai”. Za pomocą gestów przedstawia swojej drużynie wylosowany tytuł z wylosowanej kartki. Drużyna przeciwników postępuje tak samo do momentu, aż wszystkie dzieci wystąpią w roli „tłumacza”. Zapisujemy punkty. Zwycięska drużyna dostaje zakładki Lassego i Mai.
  • Zgadnij kto to? . Dzieci siedzą w kręgu. Wybrane dziecko siada na środku. Zawiązujemy mu oczy. Naprzeciwko niego siada kolega/ koleżanka. Zadanie polega na odgadnięciu kim jest osoba siedzaca naprzeciwko za pomocą dotyku (tylko głowa). Jeśli nie uda się odgadnąć, trzeba dać fanta. Kontynuacja zabawy- „wykupujemy” fanty, wykonując określone zadania.
  • Skojarzenia. Dzieci siedzą w kręgu. Prowadząca pokazuje wybranemu dziecku kartonik ze słowem, na podstawie którego trzeba odgadnąć nazwę konkretnego zawodu, np. słowo „ogień” będzie oznaczało strażaka. Prowadząca pokazuje kartki kolejnym dzieciom w kręgu. Dziecko, które prawidłowo odpowie, zabiera sobie kartkę. Każde następne okrążenie jest trudniejsze. Wygrywa osoba, która ma najwięcej kartoników.
  • Wróżenie z książek najbliższej przyszłości. Dziecko losuje karteczkę z numerem strony i wersu. Odczytuje z wróżebnej księgi jedno zdanie.
  • Kto zmienił miejsce? Dzieci siedzą w kręgu. Ochotnik wychodzi. W tym czasie 2, 3 lub więcej osób zamienia się miejscami. Ochotnik wraca i odgaduje, kto zmienił miejsce. Można również zamieniać się ubraniami, przedmiotami, itp.
  • Rymy. Każde dziecko dostaje kartonik z 6 wyrazami. Zadanie polega na jak najszybszym dopisaniu do nich prostych rymów, np. „ławka- kawka”. Wygrywa osoba, która ma pierwsza wszystkie rymy lub ma najwięcej rymów po 5 minutach.
  • Abrakadabra, pokaż swój ruch. Jedno z  dzieci z kręgu wstaje,  mówi magiczne zaklęcie: „Abrakadabra” i wykonuje dowolny gest. Następne dziecko robi dokładnie to, co poprzednie i dodaje swój gest. Zabawa kończy się, gdy wszystkie dzieci wezmą w niej udział. Komu nie udało się zapamiętać wszystkich gestów, daje fanta.

Po zakończeniu serii gier  i  posumowaniu punktacji wysłuchaliśmy kolejnego fragmentu książki.

       Wybuch entuzjazmu wywołała projekcja filmu „Stella Nostra” z ukochanymi bohaterami dzieci- Lassem i Mają z biura detektywistycznego. Zdania co do tego , czy lepszy film, czy książka były podzielone, więc rozmowa po projekcji była nieco emocjonalna. Dla wyciszenia nastrojów uczestnicy wykonali ostatnie zadanie tej nocy: rozwiązywali zagadkę detektywistyczną ze „Srebrnej księgi”.

           

            Finał imprezy nastąpił przed północą. Wszyscy uczestnicy otrzymali drobne upominki, a szczęśliwcy, którzy uzyskali najwięcej punktów w nocnych konkurencjach  – książki. Ostatnią nagrodę otrzymało dziecko, które miało najciekawszy pomysł na Noc Bibliotek w przyszłym roku.

 
 
 
Back to Top